perjantai 16. huhtikuuta 2010

Eestissä sattuu ja tapahtuu osa 1

Heippa kaikki taas pitkästä aikaa. Mie aattelin tehä tässä tälläsen välipäivityksen kun nyt on aikaa ja tän jälkeen hampaidenpesun kautta kiltisti nukkumaan.

Päivitän siis kännykällä Eestinmaalta ja ollaan palailtu toiminnan täytteisen päivän jälkeen kotio. Joku jo on varmaan lukenu mun hullutuksista facebookin kautta, mutta kattoo jos saisin tänne kuvia kanssa. Jätin tänään tuon järkkärin kotiin ja päädyin siis kuvaamaan kaiken kännn kameralla. Saas siis nähä mitä tästä kuvien lisäämisestä tulee jos mitää.

Eli aamulla lueskelin blogeja ja sit äidin kutsusta menin nauttimaan aamiaista aka sitä kaakkua mitä olltiin tossa edellisenä päivänä ostettu... Oli oikeen namiskuukkelia ja näyttikin hyvältä :). En tajunnu siitä sitten ottaa kuvaa kännyllä vaan järkkärillä nii lisään sen kuvan kotona ;).

Sit lähettiin A(a?)von (taitaa olla mun setäpuoli tjn?) kydillä kaupungille pyörimään ja mentiin ekaks ostaa liput balettiin illaks ja sitten mentiin kattomaan yhtä hyvää kauppaa mista saa jänniä vaatteita ja pirun halvalla. Kokeilin muutamia housuja mut mun perse oli niin iso ettei mahtunu... Sielt olis saanu tosi hienoja housuja mut ku oli liian iso tai pieni :(. Noh sielt saa kanssa hienoja häämekkoja toooodella halvalla ;) Joten sinne niin vaan ostoksille. Paikka on jossain päin Tarton keskustaa XD.

Sieltä suunnattiin ettii optikkoo, koska mulla oli sinne aika kahekstoista. Mun näkö oli kuulemma pysyny entisellään ja sitten painuttiin kaupan puolelle kattoo laseja. Testasit ai a pirun monia, mut yhet sellaset tosi oudot lasit aiheutti mulle ahaa-elämyksen ja koska toisestakaan (saman yhtiön) liikkeestä löytyny yhtä iskeviä lasei niin sain ne ja sellaset todella outosankaiset aurinkolasitki melkeen kaupan päälle :D. Jos nää mun nykyiset lasit makso 400€ nii noi kahet lasit ja kuljeus suomeen makso jotain 350... Ei paha, ihan hyvä ostaa virosta tavaraa. Ottelen kuvia mun uudesta lasilookista sitten ku ees saan ne lasit. Toivotaan etten tuu katumapäälle...

Lasien jälkeen mentiin värjäyttää äidin tukka ja mun viereen tuli istuu joku mummo ja ku mie nousin kattoo äidin kännyy ja jätin vielä laukkunikin siihen tuolille nii ku palasin nii se kääkkä alko selittää (viroks tottakai) että se mun paikka on sen paikka... Mä katoin sitä eka silleen "anteeks?" ku en tajunnu mitä se selitti ja ku tajusin nii sönkötin et sen paikka on siin mis se nyt istuu... (ku se mummo sano "mina istun siin" ja osotti mun paikkaa nii sönkötin jotain et "mut te istute siin" ja osotin sen paikkaa. Kaikki huonolla virokorostuksella...). Sit tää mummeli totee toodella tomerasti että hänellä on mukavampi mun paikalla ja mie sitten vaan kohortin olkiani ja istuin seuraavalle penkille. Olin niin hämmentyny siit julkeudesta ettei tullukaan mieleen pistää vastaan. Nyt ku aattelee nii olis tehny mieli kiusaa oikeen kunnolla sellasta hävytöntä mummoo...


Ruokaa mentii seuraavaks syömään sellaseen gruusialaiseen (georgialaiseen) paikkaan ja oli muuten TOSI hyvää ruokaa. Äiti päätti tilaa meille punaviiniä ja sekin menetteli... Tossa näkyy myös tavallaan se lisuke mikä tuli sellasen lihajutun kanssa mitä syötiin... Nuo siel Gruusias ei syö oikeen ollenkaan perunaa lisukkeena vaan se on sit oma ruokalajinsa... Leipä korvaa potut...

Tuossa alhaalla on kastikkeet mitä saatiin. Äiti ei ollu tyytyväinen tohon punaseen joten se pyys jotain tiettyy ja sai siis viel toisen kastikkeen. Molemmat oli oiekkn hyviä :)

Alkuruokana syötiin sellasii aivan mainion makusia lihasyteemejä ja lihalientä sellases taikinapussukas... Äiti teitäs niiden nimen mut ite en jaksa muistaa, saatika osaa kirjoittaa sitä... No mut se liha näytti tältä:
Oli oikeen naminamia varsinki ton salaatin ja kastikkeen kanssa. Lisäks oli äidin tilauksesta jotain juustoleipää tjn ja seoli kans todella hyvää!
Tolta se näytti ku pääruoka tuli. Oltiin jo aika paljon ehitty syyä ku oli niin nam. Kaikkiaan oli todella hyvää ja oon ylpee et sielk laitetaan hyvää ruokaa. Mun ukki on käsittääkseni osaks gruusialainen joten meillä on sielkipäin kivasti sukua :).

Loppupäivä vietettiin sitten ettientuliaisia ja mulle vaatteita. Käytiin kaklaa ihan sairaan monia housuja ja otin joistain kuvia... Tässä olis ne mistä pidin mut ei ostettu:
Tälläset farkut mä sain:
Ja sitten, koska olttiin menoss balettiin, äiti osti mulle myös tunikkajutun... Joten sinne esitykseen päädyin tälläsessä asussa:
Vaikkakin mulla ei ollu  tota hupparia päällä mutta yhtäkaikki ihan ok. Koin kamalia tuskia ku uudet vaatteet ekaa kertaa päällä enkä jotenki tuntenu itteeni mukavaks. Nyt oon jo tottunu :).

Baletti oli kiva, vaikka en tajunnu ekasta esityksestä mitään, toisesta tajusin vähän enemmän ja kolmannen tajusin aika täysin koska olin lukenu juonikulun... Meinasin vaan kerran nukahtaa ja muuten seurasin tapahtumia mielenkiinnolla. Jos en jo olis kirjoittanu järkyttävää romaanii nii kirjoittaisin tarkemman arvion eesityksestä mut mun kädet alkaa väsymään...

Joten kaikille oikeen hyvää yötä ja mukavia oloja sinne kotoSuomeen ja muuallekin :).

1 kommentti:

  1. Huomaako kukaan et a) mun kirjotukses on paaaljon virheitä ja b) ne muistuttaa eestikeelt ;)

    VastaaPoista